Veselīgie našķi bērniem

Autors: Eva Kataja, uztura speciāliste. Latvijas diētas un uztura speciālistu asociācijas biedre, ieguvusi maģistra grādu medicīnas zinātnēs Glāzgovas universitātē un bakalaura grādu veselības aprūpē ar uztura speciālista kvalifikāciju – Rīgas Stradiņa univesitātē.

Nevienam nav noslēpums, ka bērni mēdz būt diezgan izvēlīgi savās ēdiena prasībās un nereti priekšroku dod saldiem produktiem. Tādēļ bieži vien vecāku rūpes par to, lai bērna uzturs būtu sabalansēts, beidzas neveiksmīgi, jo trūkst ideju, kā savai atvasei iemānīt kaut ko citu bez saldumiem.

Augošam organismam ir nepieciešams uzņemt visas uzturvielas pēc iespējas koncentrētā veidā. Tā kā bērni ne vienmēr ietur kārtīgas maltītes, arī uzkodām būtu jāapgādā bērna organisms ar tam nepieciešamajiem vitamīniem, minerālvielām, antioksidantiem, šķiedrvielām, kā arī galvenajām uzturvielām: ogļhidrātiem, olbaltumvielām un taukiem. Būtu jāseko līdzi, lai bērna uzturu veido pēc iespējas dabīgāki produkti, bez sintētiskām pārtikas piedevām un pārlieku liela cukura daudzuma.

Tā kā lielākā daļa bērnu ir saldummīļi, noteikti ir jāpiedomā, kā šo kāri pēc saldumiem remdēt ar vērtīgiem produktiem, kas vienlīdz labi gan garšo, gan izskatās. Galvenais ir izvēlēties vērtīgus produktus un zināt, kādā veidā tos var pārvērst par supergardiem našķiem.

Augļi un ogas

Šie produkti ir gardi paši par sevi, bet tā kā lielākā daļa augļu un ogu ir saldas, tie lieliski noder arī našķu pagatavošanā. Svarīga ir arī šo produktu uzturvērtība, jo tie apgādā organismu ar vitamīniem, minerālvielām, antioksidantiem un citām bioloģiski aktīvām vielām, kas nepieciešamas normālai bērna augšanai un attīstībai, kā arī spēcīgai imunitātei. Daudziem bērniem garšo saldējuma kokteiļi, kas diemžēl satur lielu tauku un cukura daudzumu. Taču ir iespēja padarīt šo iecienīto dzērienu veselīgāku, un uztaisīt kokteili no augļiem un ogām, kam pievienots vai nu ūdens, vai kāds piena produkts. Lieliski iederēsies Lakto, kas ir raudzēts piena produkts, satur tās pašas vērtīgās vielas, kas atrodamas pienā, kā arī papildus labvēlīgās pienskābās baktērijas. Kokteili var saldināt ar medu un pievienot nedaudz vaniļas, lai nomaskētu skābeno garšu. Lietojot Lakto saldējuma vietā un augļus sulas vietā, parastu kokteili pārvērtīsiet par īstu uzturvielu bumbu.

Dārzeņi

Arī no dārzeņiem var pagatavot saldas uzkodas, kas kalpos kā vērtīgs minerālvielu un šķiedrvielu avots. No ķirbja vai burkāniem var pagatavot saldus plācenīšus, kūciņas, cepumiņus, konfektes, biezzupas un vēl daudz ko citu.  Našķus saldinot ar medu vai žāvētiem augļiem, ievērojami palielināsiet produkta bioloģisko vērtību, nekā lietojot vienkārši cukuru.

Žāvēti augļi un rieksti

Tie bieži bērniem negaršo, iespējams tāpēc, ka žāvēti augļi pēc skata izskatās ne pārāk pievilcīgi. Taču, ja jūs sasmalcinātus riekstus un rozīnes iejauksit, piemēram, auzu pārslu cepumos, tie vairs nebūs redzami ar aci, bet organisms par tiem priecāsies. Sasmalcinātus riekstus var pievienot arī pankūku mīklai, tādējādi to padarot uzturvielām bagātāku. Ja bērnam pret žāvētiem augļiem aizspriedumu nav, ar tiem var saldināt arī bezpiedevu jogurtus, piemēram, balto Lakto, un putras. Žāvētie augļi un rieksti sniegs ilgstošu enerģiju, apgādās organismu ar labajām taukskābēm un visām uzturvielām, kas nepieciešamas augošam organismam

Kakao

Kakao pulveris ir izcils minerālvielu avots un no tā pagatavoti kārumi garšo visiem. Diemžēl bieži vien tie satur daudz cukura, neveselīgu taukvielu un dažādas piedevas, kas bērna organismam galīgi nav vajadzīgas. Taču ikviens var pagatavot veselīgus saldumus no kakao, kombinējot to ar  riekstiem, medu unžāvētiem augļiem. Pats vienkāršākais variants ir ielikt virtuves kombainā dateles, valriekstus un kakao pulveri. Visas sastāvdaļas samaļot, iegūsit saldu masu, no kuras izveidot bumbiņas. Pēc tam tās var apviļāt kokosriekstu vai šokolādes skaidiņās un atstāt ledusskapī mazliet atpūsties. Šāds kārums apgādās bērnus ar enerģiju un visām minerālvielām, kas nepieciešamas bērna augšanai un attīstībai. Arī no avokado var pagatavot lielisku gardumu -  kakao mussu. Jāņem pusīte avokado, gatavs banāns, pāris tējkarotes kakao un medus. To visu kārtīgi sablenderējot, iegūst ārkārtīgi veselīgu un gardu saldo ēdienu. 

Medus

To var izmantot kā lielisku saldinātāju cukura vietā, tādējādi apgādājot  organismu ar dažādām bioloģiski aktīvām vielām, kas palīdzēs stiprināt bērna imūnsistēmu. Galvenais - nedrīkst medu karsēt vai pievienot karstiem produktiem, piemēram, putrām, lai nemazinātu tā bioloģisko vērtību. Medus ir labs produkts, jo to var likt arī vienkārši uz maizes. Piemēram, paņemt vairākas pilngraudu maizes šķēles, izspiest ar glāzīti apaļas formas maizītes, uzsmērēt medu un pārkaisīt ar kanēli. Sanāks mazas, saldas un veselīgas uzkodiņas.

Jogurti

Šie piena produkti ir ļoti iecienīti bērnu vidū un nereti tiek ēsti gan brokastīs, gan kā uzkoda. Diemžēl, jogurtu sastāvā bieži vien ir pārlieku daudz cukura, dažādas krāsvielas un citas piedevas,kas bērna organismam nav nepieciešamas. Pētījumi rāda, ka atsevišķas piedevas var bērniem izraisīt hiperaktivitāti, tāpēc labāk izvēlēties jogurtus bez piedevām. Vislabāk ņemiet bezpiedevu Lakto, kas ir lielisks probiotiku avots, un papildiniet to ar ogām un augļiem pēc savām vēlmēm. Varat arī saldinātar kādu ogu ievārījumu. Visas pievienotās sastāvdaļas var sablenderēt, lai būtu viendabīga masa un bērnamnerastos aizdomas par to, kas tur ir salikts iekšā.

No jogurtiem varat taisīt arī krēmus, pievienojot tiem želatīnu un eksperimentējot ar ogām. Šajā gadījumā varat ņemt piemēram, Lakto ar smiltsērkšķiem, kas satur tikai dabīgas piedevas. Pieliekot klāt želatīnu, jogurtu varat pārvērst jebkādas formas želejveidīgā krēmā, ko pasniegt ar svaigu ogu mērci.