Atslodzes dienas – pēc svētkiem un ikdienā

Autors: Diētas ārste Dr. Lolita Neimane

Bagātīgi klāti svētku galdi, dzirkstoši dzērieni un jautra svinēšana līdz rīta gaismai nereti ir liels pārbaudījums gan gremošanas sistēmai, gan organismam kopumā. Lai pēc svētkiem palīdzētu organismam atjaunoties, lieliski noderēs atslodzes ievērošana.

Kas ir atslodze un vai tā ir nepieciešama?

Atslodze ir brīvprātīga atturēšanās no konkrētiem produktiem vai kāda produkta ierobežota uzņemšana noteiktu laika periodu. Nereti to dēvē arī par badošanos, taču ne vienmēr tas nozīmē pilnīgu atturēšanos no ēdiena. Atslodzi var ieturēt sākot no vienas dienas līdz pat vairākām nedēļām. Atslodzes dienas ietur dažādu iemeslu dēļ:

1. Lai zaudētu svaru;

2. Attīrītu organismu;

3. Lai vienkārši uzlabotu pašsajūtu.

Ekspertu viedokļi par atslodzes ietekmi uz organisma attīrīšanos gan dalās, jo zinātniski pamatotu pierādījumu tam trūkst. Savukārt, neskaitāmi pētījumi ar dzīvniekiem ļāvuši secināt, ka periodiski samazinot uzņemto kaloriju daudzumu, dzīvnieku mūža ilgums pieaug. Tāpat, īstermiņa pētījumos ar cilvēkiem noskaidrots, ka atslodzes dienas var labvēlīgi ietekmēt ķermeņa svara zudumu.

Kādi produkti ir visieteicamākie priekš atslodzes?

Kādus produktus izvēlēties, ir atkarīgs no tā, ko cilvēks no šīs atslodzes sagaida. Atslodzes pamatā ir doma atvieglot gremošanas sistēmas darbu, tāpēc trekni un cepti ēdieni ir ārpus apspriešanas. Produktiem jābūt viegli sagremojamiem un uzturvielām bagātiem. Ieteicamie produkti:

1. Svaigi spiestas dārzeņu un augļu sulas;

2. Svaigi dārzeņi vai augļi;

3. Skābpiena produkti;

4. Dārzeņu zupas.

Ja mērķis ir attīrīt organismu, lieliski noderēs svaigi spiestas dārzeņu un augļu sulas. Ja sulas spiest negribas, dārzeņus var ēst arī veselus, vienīgi tad gremošanas sistēmai būs vairāk darba. Jāņem vērā, ka, dzerot sulas, nemanot var uzņemt dienas nepieciešamo kaloriju devu, tāpēc svara zaudēšanai tās nebūs pats labākais variants. Ja vēlme ir samazināt svaru, atslodzes laikā vajadzētu lietot tikai vienu produktu*, jo, izslēdzot produktu dažādību, gluži vienkārši samazinās iespēja pārēsties. Vislabāk būtu izvēlēties tādu produktu, kas satur olbaltumvielas un var sniegt sāta sajūtu. Šim nolūkam lieliski noderēs kāds no skābpiena produktiem - jogurts, kefīrs, paniņas vai Lakto. Lietojot produktu, kura sastāvā ir arī probiotiskās jeb labvēlīgās zarnu baktērijas, kā tas ir, piemēram, Lakto gadījumā, būsiet nošāvuši vairākus zaķus ar vienu šāvienu. Atslodzes laikā, izvēloties ierastās ēdienreizes aizstāt ar Lakto, organisms saņems galvenās uzturvielas, zarnu trakts tiks apgādāts ar probiotikām un izsalkums neliks par sevi manīt, lai arī uzņemtais kaloriju daudzums būs ievērojami samazināts. Tiem, kam prasās silts ēdiens, droši var atslogot savu organismu ar buljona dzeršanu vai kādas dārzeņu zupas ēšanu. Šajā gadījumā nevajadzētu lietot buljona kubiņus, bet gan vārīt buljonu pašam. Tādā veidā iegūsiet uzturvielām bagātu produktu, kas ir veselību veicinošs un viegli sagremojams.

*Vienveidīgas pārtikas lietošana, ilgtermiņā var novest pie uzturvielu deficītiem.

Kāpēc ievērot atslodzi?

Kā rāda pētījumi, atslodzes dienas var labvēlīgi ietekmēt veselību un palīdzēt samazināt kopējo uzņemto kaloriju daudzumu. Ja ikdienā cilvēks nevēlas sevi ierobežot, bet no liekā svara atbrīvoties vajag, regulāras atslodzes dienas var palīdzēt šo mērķi īstenot. Atslodzes dienas būs noderīgas arī pēc kārtīgas svinēšanas, kad gremošanas sistēma tiek pārslogota ar ēdieniem un dzērieniem, kas ikdienā tādos apjomos lietoti netiek.

Vai ir kāds, kam atslodzes dienas nebūtu ieteicamas?

Ja cilvēkam ir kādas hroniskas veselības problēmas, noteikti, vajadzētu pirms atslodzes ievērošanas konsultēties ar speciālistu. Atslodzes dienas ir kontrindicētas grūtniecēm, pie malnutrīcijas vai sirds aritmijas, kā arī pie nieru vai aknu mazspējas.

Vai pilnīga atturēšanās no pārtikas ir visefektīgākā?

Ir cilvēki, kas atslodzes dienās pilnībā atsakās no pārtikas lietošanas un dzer tikai ūdeni vai nesaldinātas tējas. Šādā gadījumā organisms netiek apgādāts ar uzturvielām un enerģiju, līdz ar to tam rodas zināms stress. Ja atslodzes dienas nekad nav ievērotas, uzreiz ar ūdens  atslodzi sākt nevajadzētu. Pēc šāda veida atslodzes arī ir lielāka varbūtība pārēsties, jo organisms vēlēsies kompensēt neuzņemtās barības vielas.

Cik ilgi ir jāievēro atslodze?

Nav noteikts laiks, cik ilgi atslodze būtu jāievēro, taču, ja to vēlas ieturēt ilgāk par pāris dienām, noteikti būtu nepieciešams konsultēties ar speciālistu. Iesākumā vajadzētu sākt ar vienu dienu, ko pamazām var palielināt, ja jūt tādu nepieciešamību.

!!! Ievēro: atslodzes dienās obligāti jādzer papildus ūdens - aptuveni 2 litri dienā.